Romstinna havskräftor till salu!

Det var i en av de stora fiskbutikerna i Göteborg häromdagen. Skulle bunkra lite godis innan jag åkte hem. Där låg ett berg med råa havskräftor med sina svarta bukar med rom, hela berget såg svart ut. Jag tittade en gång, två gånger och sen förstod jag att här är det många som inte bryr sig. Frossa på så länge det går.


Nu kanske inte havskräftorna är de mest hotade men i alla fall, skulle inte havskräftorna kunna få leka en stund först innan vi kokar dom. Måste vi fiska fisk och skaldjur fulla med rom? Brukar det inte bli fler efter leken? Har jag fått det om bakfoten? Är inte haven på väg att tömmas på liv, åtminstone går larmklockorna för jämnan.

Nej, jag ska i alla fall inte ha romstinna kräftor. Det bjuder mig emot.


Köpte en rödspätta. Normalt brukar dom kosta sådär en 25 kronor styck men idag fick jag betala 76 kronor! Vad har hänt? Priserna bara rakar i höjden. Förresten är det inte fiskeförbud på spätta just nu? Nej försäkrade killen, det är upphävt. Jaha, jag läser ju inte dagligen meddelandena om vad som får fiskas eller ej. Chockad av hur dyr fisken blivit ville jag ångra mig, men han hade ju slagit in den redan. Men nu får det vara slut på spättor för mig. Jag hade ju fått tre-fyra fläskkotletter för samma pris.


Så kom då stunden då jag skulle steka dem. Tjock och matig, tänkte jag. Men den var ju full av rom, den med. När jag tyckte att den måste vara färdig tog jag mig an läckerheten. Men var fanns köttet, den var ju så mager, men stinn med rom. Rommen var så stor så den var rå, inte genomstekt. OK försöker väl steka på rommen och kanske går den att äta. Det blev rena fyrverkeriet i stekpannan av alla romkorn som exploderade. Halva köket var prickigt och nerstänkt av exploderade spättaromkorn. Ja det var inte roligt och inte var det gott. Så nu har jag lärt mig det också. Titta, fråga, ifrågasätta ? nej köp inte spätta fler gånger.

image4

Men varför ska man ta upp fisk och skaldjur fulla med rom? Måste vi ha sådant? Men när jag tänker efter så kanske det är en gammal tradition, mor kokte stenbit minns jag och levern eller var det rommen man åt med extra njutning. Och visst är rysk kaviar en eftertraktad läckerhet. Jaha, tiderna förändras, men jag kan inte förlika mig med att vi måste ta upp fisken eller skaldjuren innan de fått ha sina kärleksmöten och avlevererat sin avkomma som ska säkra fortlevnaden för arten.


Utfiskning var det, ja och vi gör vårt bästa för att tömma skafferiet.

Skickar med en bild på hur jag för 30 år sedan kunde fiska med mitt hushållsnät på landet i Roslagen och grabbarna tyckte det var så spännande. Vi fick ål också på långrev och jag blev expert på att röka dem. Nu är det ingen som ens försöker lägga ett nät däruppe, har jag hört.

image5

Det går frammåt, sa gubben som rodde i för hård motvind? Om man anser att framåt är i näsans riktning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback