När kommer krisen för mat-templen

2008-09-18

 

Veckan som gick har präglats av finanskriserna i bankvärlden, delvis förorsakade av den okontrollerade och ohämmade utlåningscirkusen, då alla tjänade på att låna ut pengar till bostäder utan att tänka på riskerna som alltid kommer när folk inte orkar betala räntor och amorteringar. Priser kan bara inte fortsätta att gå upp. Fastighetsbubbla, husbubbla, lägenhetsbubbla och allt vad det är. Det verkar bara vara tält som inte drabbas av spekulationerna.

 

Bilbranschen har ett stålbad att gå igenom, delvis en effekt av klimatförändringar och att somliga har fått klart för sig att oljan bör (–jar) ta slut. Näringslivet väntar i det längsta med åtgärder, men tas som alltid med överraskning när konsumenterna börjar dra ner, på sparande, på nya lån, man snabbar på amortering av lån, med senareläggning av köp av nya bilar tills man vet vad som kommer att gälla. Oenigheten om etanolen sprider sig! Eller för att man behöver pengarna till något viktigare än bara köpa ny bil.

 

Min ofrånkomliga fråga blir därför:

när kommer expansionen av nya köptempel att minska eller upphöra?

Inte bara mat-templen utan än ”kyrkorna” för kläder och skor och även bygg och hobby!

 

Konsumenter börjar redan dra ner på onödiga inköp, börjar jämföra kilopris och går snart inte längre på nymodigheterna, som nyskördade morötter á 9:90 per knippe i påse. När kilopriset nämndes 33:-/kg backade de flesta. Det går inte i längden att lura oss konsumenter med denna finurliga ”produktutveckling”. Har handelns strateger inte tänkt tanken att kanske kommer konsumenterna att avslöja era trick någon gång, och hur går det då? Eller de små nyskördade ”salladslökarna” som närmast ersätter gräslök? Duger inte vanlig lök för 4:90 längre.  Hur kan Konsum fortsätta och tro att det går att sälja charlottenlökar för 139:- kilot? Jag nämnde Konsum/COOP för de framstår i flertalet prisundersökningar som dyrast – inte enligt deras löfte om billig och ärlig mat åt folket. ICA vet vi att de tar bra betalt, för de måste tjäna pengar.

 

Tro inte att konsumenterna låter bli att dra ner på sina spenderingar, när det behövs eller när de får upp ögonen för att de kan göra något roligare för pengarna – än att köpa färdigstyckade, frusna laxbitar för dubbla priset, när det är så enkelt att skära själv sina bitar. Eller upptäcker att WASA bröds TV-reklam om att byta bröd innebär att 4-5 dubbla priset per kilo, för att det ska vara lite mera knaprigt och fröbestrött.

 

Nej, ta lärdom av veckans skakiga finansmarknad och bilbranschens gigantiska överkapacitetsproblem och tänk framåt och att konsumenterna ibland kan tänka till och inte alltid lyder reklamen.

 

I helgen ska jag ut på landet och se vad många lokala producenter har för sig, där finns den lokala maten och den goda maten, maten med traditioner och yrkesstolthet utan en massa tillsatser och prisjoxande. Jag är riktigt sugen redan….

 

 

OBS jag har inget med annonserna här nere att göra. Använder en gratisversion av blogg.se


Fun Light i TV och i media

2008-09-14

Procordia gör just nu en massa TV-reklam om Fun Light, vattnet spetsat med aspartam och olika smakämnen. Det är glassig reklam med unga damer som slänger flaskor mellan sig och festar vilt. Man använder i reklamen slogan ”den utan socker”.

Men så dök det upp ett rykte att det kunde användas för att ta död på myror. Alltid något.

Det blev en väldig cirkus i veckan som gick om just denna upptäckt. SvD skrev och Ny Teknik 

samt DN  har haft artiklar om detta.
 
Aspartam är inte ett av konsumenterna uppskattat sötningsmedel. Alla konsumentorganisationer runt om i världen tar avstånd ifrån det och vi har på Sveriges Konsumenter i Samverkans hemsida en massa material om aspartam. På avsnittet "Tillsatser i vår mat"  kan du hitta, bland avsnitten om olika tillsatser, ett för just aspartam. Det är en smutsig historia bakom detta och inte förvånande har Monsanto varit inbladat, nu verkar de ha såld det speciella bolaget för att slippa den dåliga imagen.
Coca Cola försökte komma ifrån det och bytte till sucralos, men hamnade i ett ännu värre problem, då sucralos inte bryts ner i kroppen utan förs vidare ut i naturen.Fun Light började faktiskt också med sucralos, men smög tillbaka till aspartam.

 

Men varför gå över ån efter vatten för att få bukt med myror? Det är helt rätt att de dör av Fun Light, just därför att det innehåller aspartam. Men jag tycker inte man ska gynna Procordia som producerar och säljer Fun Light, som bara innehåller vatten, syntetiska smaker och aspartam. Den produkten borde bort från marknaden. Men det är upp till konsumenterna att se till att inte köpa den.

Aspartam är ett nervgift. Men så rycker Livsmedelsverket ut till försvar av både Fun Light och aspartam, sin vana trogen. Deras toxikolog Nils-Gunnar Ilbäck säger i DN – ”Att sötningsmedlet skulle döda myror verkar svårt att tro. Men myror andas med trakéer och det verkar inte osannolikt att myror och andra insekters andning täpps till av trögflytande lösningar.”

 

 De lugnar alltid för sötningsmedel, azofärgerna och glutamat, samtidigt som de varnar för naturligt smör, dock ej margarin! Hur ska vi kunna lita på dem?

 

Tillåt mig nu avslöja att Ilbäck har helt fel. Dels är inte Fun Light klibbigt, så det där med att det sätter igen trakeerna var lite långsökt. Men de dör effektivt av ett pulver. Själv har jag sedan många år använt Canderel, ett sötningsmedel i pulver som är baserat på aspartam. Det är mycket billigare än Myrr. Myrorna känner den söta smaken och bär ner det till drottningen och övriga nere i myrboet och sen är de borta, likaså det vita pulvret jag stött ut i växthuset.
Canderel säljs i livsmedelsbutikerna och är ett sötningsmedel som man doserar teskedsvis i sitt kaffe eller te.

Problemen jag hade var dels i växthuset, där myrorna invaderade alla krukor och la sina ägg i krukorna så växterna dog. Sen poppade det upp myror överallt och de gjorde högar med jord på gräsmattan och i stenpartiet, också för att lägga äggen, för att få solvärmen. Det passade inte mig och min trädgård.

 

Så jag kan intyga att aspartam fungerade bra på myrorna, men köp för den skull inte Fun Light utan Canderell och lägg ut det som pulver, i stället för Myrr


Vi gör det med ägg

2008-09-12

 

Ja man kan göra mycket med ägg. Allt från att kasta ruttna ägg på någon till att välja rätt ägg och enkelt påverka samhället och den hållbara utvecklingen. Ägg är dessutom ett utmärkt livsmedel, fullt med näring, nyttig mat och BILLIG. Ägg skapar inte mycket sopor, bara komposterbara skal och köper man dem i paket så är det återvunnen pappersmassa som kan återvinnas igen.

 

Vi har just släppt ett nummer av KONSUMENTrapporten till våra medlemmar med sensationella slutsatser. Prisundersökningen har släppts och medlemmarna får den nu och kan kolla upp lokalt, men redan nu kommer en sensationell slutsats.

 

För bara ungefär 100:- per år kan du medverka till att förändra samhället och marknaden och förhållandet för hönorna radikalt. Om alla skulle göra det så vore det en revolt på marknaden och en förskjutning och en välkommen skärpning av konkurrensen. Efter mycken vånda och många års debatt och kampanjande har de s k buräggen nästan försvunnit. Men det finns ibland hos mindre samvetsfulla handlare, som importerar sådana billigt från Finland, som köpte upp de svenska numera förbjudna burarna.

 

Jag minns det enorma arbete som lagts ner i 10-tals år för att göra det lite drägligare för våra värphönor, men fortfarande har vi stannat vid en kompromiss, de inredda burarna, som är lite bättre men fortfarande är hönorna inburade hela sitt liv.

Större delen värphönor är numera frigående i stallar men utan tillgång till utevistelse och får konventionellt foder. De KRAV-märkta äggen kommer från hönor som dessutom har tillgång till utevistelse dagtid samt ekologiskt foder. Så varför inte gå hela vägen, det kostar så lite.

 

Vad kom nu fram av prisundersökningen på ägg?

 

Jo för det första:

 

att genomgående var Willys och LiDL bäst på priserna och hade ett lagom sortiment.

 

Vi behöver inte 20-talet varianter för att göra det komplicerat att välja. 6, 10, 12, 15, 18 och 24-pack, XS,S,M,L och XL i storlekar och så det vilseledande, av Konsumentverket påbjudna, prisangivelsen kr/ägg. Ägg är olika stora och jag hittade ägg från 45 till 97 gram. Vad väljer man om man ska följa recepten som skriver ”tag 3 ägg…” ?.

 

 

 

Prisskillnaden mellan KRAV-märkta ägg och frigående inne låg på i runda tal (hos Willys!) på runt 50 öre per ägg. Nu kommer den sensationella slutsatsen:

 

Köp bara KRAV-märkta ägg!

 

Gör man av med 200 ägg om året blir din insats (om du handlar hos Willys!) för att radikalt ändra äggmarknaden bara en 100-lapp om året! Tänk så billigt och enkelt vi skulle kunna åstadkomma något snabbt och bra, som samhällets funktioner, myndigheter och politiker inte klarat av!

 

Men ännu intressantare är att om du handlar ägg från ”frigående” på Konsum/COOP eller ICA är de för 10 pack bruna bara 3 öre billigare per kilo än Willys KRAV-ägg på min ort. Alltså byt butik och det kostar dig inget, men du bidrar till att öka konkurrensen och på sikt släppa ut hönorna ur burarna (inredda burar) och tillgång till utevistelse för de frigående i stall samt ekologiskt foder!

 

Bara byta butik! Tänk så enkelt vi konsumenter kan förändra vår och hönornas värld! Men det gäller ju att veta och här är ett exempel på hur vi gemensamt kan få fram fakta för att välja bättre och mera medvetet. Tillsammans kan vi konsumenter påverka, snabbt och billigt just genom att samarbeta i en vaken och framåt organisation och lokala grupper.

 

Det kommer flera prisundersökningar och här har vi mycket att tjäna. Vårt mål är 30 % ner för kostnaderna för maten. Läs mer på vår hemsida: http://www.konsumentsamverkan.se

och bli en av oss.

 

Och njut av mera ägg, utan tillsatser, glutamat, azofärger eller sötningsmedel. Din plånbok nickar och håller med.