KRAV-märkt skräp i grön påse!

2008-07-18

Ska man inte kunna ställa högre krav på KRAV-produkter?

Fjolårets morötter i påse märkt "Säsongens skörd" och KRAV. Vilken värld vi lever i.

 

Nu är måttet rågat, kan inte tiga längre. Och 24:90 dessutom – för att bli f-b.

 

Köpte påsen 16 juli och fotade innehållet i dag 18 juli. (Samma år!)

 

Bedöm själv. 5 avbrutna morötter. Mycket blandade storlekar, många skadade, krokiga och definitivt inte nyskördade i år. Det är en skandal att SABA Frukt & Grönt använder ett varumärke som ”Säsongens Skörd”, det är också vilseledande. Läs mer om ”strategin” . Man borde inte få registrera varumärken som inte stämmer i verkligheten. Ett annat exempel är företaget ”Skånekött” som sålde danska skinkor.

 

Det är vilseledande märkning och märken och varumärken. Det är skit att sälja skräp under KRAV-märket och att KRAV inte borgar för kvalitet. I detta fall får man inte ens veta vem som är odlaren, bara den som packar för SABA. Det är skit att lura mig med morotspåse med KRAV-märke och namnet ”Säsongens Skörd”, när innehållet inte ens passar som hästmat. Det är lögn att påstå att det är årets morötter, för det gör man.

 

Det är också skit av Konsum att sälja sånt här lur. Inte ärlig mat till rimliga priser.
24:90 – nej dra ……….

 

Kollar miljökontoret (som ska ha hand om tillsynen) sånt här? Nej.

Kollar Livsmedelsverket (som inte har hand om kontrollen) sånt här? Nej.

Kollar Konsumentverket (vilseledande marknadsföring) sånt här? Nej.

Kollar Konsum vad de köper in? Tydligen inte. Man pressar heller inte priser tydligen.

Vem ska kolla det då? Jo jag själv, men det syntes inte genom påsen, så jag köpte och kollade och blev upprörd. Därför vill jag varna och skapa debatt, annars händer ju ingenting.

 

Läs om den stora satsningen ”Rädda vår Mat” som vi i Sveriges Konsumenter i Samverkan dragit igång. Vi ska inte acceptera vad som helst, vi måste slå larm, varna varandra och ifrågasätta de som är ansvariga och som kan producera, packa, och ha mage att saluhålla sånt här. Det här är inte det enda exemplet, trots att Agneta Dreber, vd för Livsmedelsindustrierna, nyligen sa i en radiointervju att ”det finns inga företag som vill lura konsumenterna – det måste röra sig om ett enstaka misstag i så fall”.

 

Det är inte en enstaka påse morötter som skapar ett ”folkuppror”, det är attityderna, de upprepade ”misstagen”, den bristande kontrollen och efterlevnaden av alla fagra löften. Vi är många som är trötta på att ständigt luras och behöva vara på vår vakt och kolla allt.

 

Vad är all reklam annat än lögner? Skippa den tills vi kan lita på informationen och helst också innehållet i de vackra påsarna/paketen.

 

Du som är konsument, häng med nu i upproret!

Och sprid uppropet om upproret!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback