Bidrar jag till utrotning av den blåfenade tonfisken?

NEJ!


Men i ren protest köpte jag en underbar skiva tonfisk häromdagen - på ICA. Jag njöt av en fantastisk lätt grillad kotlett av denna otroliga fisk, med en fin blommig olivolja på i stället för
smakförstärkare av kemiskt ursprung (finns i grillkryddor!). Jag kunde heller inte motstå att få äta den ännu en gång innan den inte finns mera. För den är starkt utrotningshotad.

Men så länge ICA säljer den så blir den ju såld, även om jag inte köper den. Alltså kan jag inte göra särskilt mycket så länge ICA säljer den. Men skulle ICA ta sitt moraliska ansvar och vägra köpa in den, så skulle inte bara jag utan många fler inte frestas till att köpa. Kanske är det för mycket begärt, att ICA ska ha moral. Men jag ska ju ha det, naturligtvis. Isabella Lövin och WWF uppmanar mig att inte köpa, bra, men jag uppmanar ICA att inte ta in utrotningshotade "livsmedel". Inte bara det utan vår regering att agera och att tillsammans med EU-ländernas ministrar göra något bra åt situationen med de hotade fiskbestånden.

Världens fiskeripolitik är en katastrof, yrkesfiskarna slås ut, fisken utrotas och världens ledare ser på, samtidigt som de inte precis lever i någon misär, som folket i många av jordens länder gör. Stora multinationella företag får subventioner och hjälp att bygga allt större fartyg, för att bli mera lönsamma. Inte minst EU har tidigare subventionerat bygge av större rationellare trålare, som skulle kunna dammsuga även Afrikas kuster på det viktiga proteinet, som egentligen den lokala befolkningen skulle kunna äta. Men dessa afrikanska stater sålde ut fisken till bl a EU-länderna och så fick man pengar att öka på den lokala korruptionen. Analogt är det ju faktiskt EUs fel att korruptionen ökar i Afrika!

Inte begär vi av afrikanerna att försöka ta för sig av fisken för att hindra dessa oceanfartyg att på några timmar sopa rent på fisk. Lika lite är det effektivt att be mig och alla andra konsumenter att inte köpa tonfisk. Det är effektiviteten jag ifrågasätter, inte att vi ska avstå.

Jag tror det skulle vara mera effektivt om de svenska konsumenterna ginge med i en fristående konsumentorganisation, där konsumenterna själva sitter i styrelsen, så att vi blir så många att vi kunde traska upp och prata allvar med ICA, COOP, Axfood, Bergendahls och ministrarna och ha några hundra tusen medlemmar bakom som styrka och stöd. Vi har rätten att kräva att vår mat inte förstörs eller att livsmedelsproduktionen hotas av utarmning eller monopolism via patent på GMO och kloning som ger en monopoliserad världsmarknad.

Kolla in hur man gör på http://www.konsumentsamverkan.se


och gör det - NU.

Bengt


Kommentarer
Postat av: Marianne Franzén

HAR EN FRÅGA:ÄR DET BLÅFENAD TONFISK I BURKARNA OCHSÅ?

2008-02-19 @ 13:57:53
Postat av: Bengt Ingerstam

nej, det är troligen gulfenad tonfisk. COOP har i alla fall angett det, men ABBA har inte svarat på min förfrågan.

2008-09-28 @ 01:03:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback