Artificella sötningsmedel i LIGHT ger fetma

Den allt mer accelererande pandemin övervikt (ibland kallad fetma, men borde heta sötma)
följer med all önskvärd tydlighet kurvan för användningen av sötningsmedel, inte minst i Coca Cola Light och ZERO. Många forskare har redan tidigare påpekat sötningsmedlens påverkan av vissa hjärnfunktioner, som reglerar aptiten. Ny
undersökning visar också att konsumenterna alltmer ratar lightläsken.


Prova själv! Ät dig riktigt mätt och ta ett glas Coca Cola Light (med sukralos) och det dröjer inte länge förrän du kan proppa i dig mera mat. Det går liksom lättare att äta "ordentligt" med denna dryck till maten.

Det vi redan vet räcker för att avstå från dessa aptitstimulerande drycker. Se kampanjen Dumpa Läsken!


Den viktiga frågan är: ger dessa artificiellt sötade drycker något av värde? Är det bara namnet LIGHT som ger oss den falska upplevelsen av att vi "kan undvika socker, som gör oss fetare"? Socker i måttliga mängder, utom för diabetiker, kan vi balansera med lite mer motion, det behöver vi inte reglera med kemikalier med risker som är både påstådda eller bevisade i studier.


Nu kommer ytterligare studier som påvisar detta samband med överätande, övervikt och konsumtion av artificiella sötningsmedel, enligt Vetenskapsradion . Studien publiceras i månadens Behavioral Neuroscience.

Känd svensk forskare säger i en kommentar till Vetenskapsradion att det fortfarande saknas långtidsstudier på människor som entydigt pekar på att artificiella sötningsmedel gör människor fetare.


För oss konsumenter räcker det med vad vi redan vet och ser detta som en ytterligare bekräftelse på en stor och viktig orsak till övervikt. Men forskare behöver alltid mer pengar och mer tid, i synnerhet om de inte själva har kommit på det. Dom har tiden på sig, men det har inte vi konsumenter. Det skadar i vart fall inte om vi på studs avstår från befarat farliga kemikalier. Det är ju vår egen hälsa vi vill värna om och vi brukar ju utgå från vår egen övertygelse, eftersom forskare alltid har olika uppfattningar och det är ju inte alltid de är oberoende från kommersiella intressen. Se bara hur konsumtionen av fett har förändrats enligt ny undersökning av konsumentbeteende, det samstämmer ju inte med dietisternas uppfattning, men ändå ändrar folk sitt beteende, efter övertygelse.


Läs också morgonens inslag om hormoslyr och sukralos.

Dagen sanning: du blir inte sötare av socker, bara kanske rundare. Så håll igen om du behöver, men chansa inte med tveksamma kemikalier!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback